Ahad, 12 Disember 2010

Berakhirnya Semester 3

Semalam selesailah sudah peperiksaan akhir semester.  Semester tiga ini adalah semseter panjang. Jika diikutkan di atas kertas, para siswa sepatutnya sudah lama bercuti sama seperti universiti-universiti lain tetapi disebabkan berlakunya banjir yang agak dashyat di bumi Jelapang Padi ini, maka peperiksaan akhir semester di UUM terpaksa ditangguhkan.Ternyata semester ini mempunyai banyak perjalanan dan perkara yang tidak dapat dilupakan. Salah satunya adalah pemergian seorang sahabat saya ke rahmatullah.

Semester ini saya berdepan dengan tugasan akademik yang agak mencabar. Peperiksaan akhir semester ini pun agak sukar ditelah. Saya tertanya-tanya bagaimana keputusan peperiksaan saya pada semester depan?harap-harap lebih baik daripada semester satu dan dua. Saya tidaklah mahu membicarakan satu persatu perjalanan peperiksaan saya. Cukuplah sekadar menceritakan secara sepintas lalu. Saya berharap usaha dan keupayaan saya  akan bertambah pada semester hadapan.

Saya juga berharap pada semester depan saya dapat berada dalam tugasan kumpulan (group assignment) yang berbilang kaum. Saya beranggapan jika berada dalam kumpulan tugasan yang sama tidak membawa apa-apa perubahan apatahlagi jika disamping berada dalam bangsa yang sama. Jika sesuatu tugasan kumpulan itu terdiri daripada pelbagai kaum, nescaya dapat diwujudkan perpaduan kaum. Saya juga akan cuba mendapat tunjuk ajar daripada senior dan rakan-rakan yang mendapat keputusan cemerlang dalam jurusan INTAFF ini seperti Ali Redha Norman, Intan Rafhanah dan Nadia. Mereka adalah penerima anugerah dekan (DL) sebelum ini. Sebelum ini saya juga mempunyai seorang senior yang bolehlah dilabel sebagai genius. Dia juga banyak memberi tunjuk ajar kepada saya.

Malam ini saya akan bertolak ke pulang ke kampung halaman. Saya telah pun pulang ketika cuti Hari Raya Aidiladha tempoh hari.  Saya akan kembali ke UUM atau lebih tepat lagi ke Bukit Kachi mungkin sebelum 15 haribulan Januari 2011. Ada pendapat yang mengatakan kuliah semester depan bermula 18 haribulan.Tetapi biarkan sahaja desas-desus itu. Sekembalinya saya di rumah, saya akan cuba membaca lebih banyak buku yang berkaitan dengan politik, ekonomi dan sosial yang bersangkut paut dengan kursus pengajian saya. Subjek -subjek semester depan akan lebih "huru-hara" berbanding semester ini. Saya cuba meluangkan masa lapang saya di perpustakaan Dungun sambil membaca komik kegemaran saya iaitu Detektif Conan. 

Kepada kawan-kawan UUM, selamat jalan. Semoga dapat bertemu lagi pada semester hadapan.Insyaallah. Kepada kawan-kawan di kampung selamat bertemu kembali. Di bawah saya meletakan gambar yang diambil ketika kertas ujian yang terakhir peperiksaan akhir semester saya.Sayonara.

5 ulasan:

Hanisah Safian berkata...

salam singgah! :)

UUM lambat final sbb banjir hari tu eyh? tapi xpela,cuti pon lama sket kan? :)

Abdul Muiz berkata...

ye..cuti study week brtukar jd study month...mungkin best la..:P

Sheril Azni Aida berkata...

orang sibuk hafal nota.ko sibuk amik gambar -_-"

farhana sahri berkata...

slmt bcuti

Abdul Muiz berkata...

sheril: nota dihafal sambil menangkap gmbar..jgn jeles krn gmbar ko xde...:D