Ahad, 30 Oktober 2011

Penyu Menangis Siapa yang tahu


Semalam telah berlangsung perlawanan akhir bola sepak Piala Malaysia antara pasukan Negeri Sembilan menentang pasukan Terengganu. Keputusan semalam menyaksikan kemenangan berpihak kepada skuad Hoben Jang Hoben menang 2-1.

Tahniah diucapkan kepada pasukan Negeri Sembilan kerana berjaya muncul juara Piala Malaysia musim 2011. Sebagai anak jati negeri Darul Iman, saya turut sedih dan kecewa dengan kekalahan pasukan Terengganu semalam. Saya percaya ramai penyokong Terengganu semalam hampa.Harap tiada yang bunuh diri pula. Namun begitu,saya harus menerima dengan hati terbuka. Apabila membaca komen-komen di laman sesawang Facebook terdapat segelintir penyokong skuad Peteh Ganu Peteh menyalahkan kesilapan dan kecuaian penjaga gol Terengganu Mohd Sarbinee Alwi. Bagi saya, sesiapa pun tidak terlepas daripada kesilapan. Mereka yang mengkritik penjaga gol Terengganu itu belum tentu dapat bermain sebaik Sarbinee. Saya harap tidak ramai yang menyalahkan dia. Dia telah melakukan yang terbaik. Kita perlu bersikap profesional dan rasional meskipun dalam arena sukan. Kalah menang adat bertanding. Bukan rezeki Penyu untuk membawa pulang Piala Malaysia semalam. tetapi saya agak tertarik dengan persembahan pemain-pemain Terengganu semalam terutamanya kapten pasukan Marzuki Yusof. Pemain pertahanan ini kental menjaga gawang dan pandai shoot.

Walaubagaimanapun, kepada penyokong pasukan Terengganu dan rakyat Terengganu itu sendiri, kita perlu melihat hikmah yang berlaku disebalik kekalahan semalam. Pada tahun ini sahaja, Terengganu telah muncul sebagai juara Sukan Malaysia (SUKMA) dan juga juara Piala FA menewaskan Kelantan.Kekalahan Piala Malaysia sedikit terubat kerana kita sudah juara dalam temasya sukan yang lain.

Walau apa pun terjadi, sebagai peminat bola sepak amnya dan penyokong skuad Penyu seumur hidup khususnya, saya akan terus menyokong pembangunan bola sepak negara dan negeri. saya berdoa dan berharap agar pasukan Terengganu akan membawa pulang Piala Malaysia pada musim akan datang. Guane Gamok??

PETEH GANU PETEH!!!!

1 ulasan:

Ayuni berkata...

dh takdir nk kalah, nk wat camne....