Rabu, 17 November 2010

Salam Aidiladha

Allahuakhbar!Allahuakhbar!Allahuakhbar!Walilalillhamd. Hari ini 17 November 2010 bersamaan 10 Zulkaedah 1431 Hijrah merupakan Hari Raya Aidiladha. Selepas umat Islam berseronok menyambut Aidilfitri sebelum ini sekarang tibalah untuk menyambut hari yang mulia ini disambut oleh seluruh umat Islam di seluruh negara. Di dalam takwin Islam, sekarag adalah bulan Zulkaedah. Bulan umat Islam mengerjakan rukun Islam yang terakhir iaitu mengerjakan haji. Hari ini juga umat Islam menunaikan solat sunat Aidiladha. Saya juga turut menunaikan solat sunat raya di surau kampung saya iaitu Surau Jalan Kenanga.


Pada hari raya korban ini juga umat Islam yang berkemampuan akan mengambil bahagian dalam ibdah korban. Ibadah korban ini dilakukan sempenan mengingati peristiwa penyembelihan Nabi Ismail A.S oleh bapanya Nabi Ibrahim A.S semata-mata menuruti perintah Allah S.W.T. Tetapi Allah mengantikan penyembelihan itu dengan seekor kibas.Berdasarkan daripada peristiwa itulah umat Islam digalakkan membuat  penyembelihan korban. Binatang yang kebiasaanya dikorbankan di Malaysia biasanya lembu dan kerbau. Unta juga ada tetapi agak payah untuk ditemui di setiap tempat. Di dalam bulan yang mulia ini jga kita sama-sama menghayati pengorbanan anbia dan mursalin lebih-lebih lagi pengorbanan Nabi Muhammad S.A.W  dalam usaha menegakkan agama Allah. Marilah kita sama-sama pada hari ini mengambil iktibar dengan siap siaga berkorban demi agama,bangsa dan negara.


Saya tidak mahu bicara panjang kali ini.Cukupla setakat ini dulu. Di sini saya meletakkan beberapa gambar yang saya ambil ketika aktiviti ibadah korban di surau kampung saya. Saya hanya sempat mengambil beberapa keping sahaja kerana saya juga sibuk mengangkat dan memapah daging-daging lembu. Tangan habis berlumuran dengan darah.Akhir kalam, saya ingin mengucapkan selamat hari raya aidiladha kepada semua umat Islam terutamanya pengikut-pengikut blog saya ini.


Allahuakhbar!Allahuakhbar!Allahuakhbar!Walilalillhamd.












1 ulasan:

Feizal Ikhir Juhari berkata...

muiz..nanti ang pi tengok sat blog aku na...blog yang ang tolong buat dulu..